Start

SLIMFIT

Menu
Terug naar Inspiratie

Overzicht

Werken met instructiefilmpjes
Basisschool Op 't Hof in Tricht werkt met Ipads in het onderwijs. Zij zetten deze onder andere in voor het maken en laten bekijken van instructiefilmpjes. In dit filmpje wordt verteld hoe instructiefilmpjes tijdens een les kunnen worden ingezet, laten zij een voorbeeld van zo'n filmpje zien en bespreken ze de app waarmee je de filmpjes kunt maken.

Werken met Youteach.nl
Op de Wereldwijzer in Hoorn werken leerkrachten en leerlingen met de applicatie Youteach. Op deze portal staan instructievideo's die zowel klassikaal als individueel gebruikt kunnen worden. Bekijk hieronder een filmpje van de Wereldwijzer, waarin wordt uitgelegd hoe je een instructievideo kunt maken.



Bekijk hieronder nog een voorbeeldfilmpje:



Dit is een vorm van flipping the classroom.

Zelfstandig leren met behulp van QR codes
Een QR-code (Quick Responsecode) is eigenlijk net een streepjescode, maar dan met blokjes in plaats van streepjes. Daardoor kan er veel meer informatie in één code opgeslagen worden: een tekst of een nummer bijvoorbeeld, maar ook een link of een e-mailadres. Het idee van Sanne en haar collega's is om QR-code's in te zetten bij het geven van onderwijs. QR codes worden dan gebruikt ter ondersteuning van de gegeven instructie of bij het geven van nieuwe instructie en opdrachten. Met het oog op PR kunnen QR codes bovendien een belangrijke rol vervullen in de informatieverstrekking naar ouders, leerkrachten en leerlingen.

meer weten over QR in de klas? http://qrindeklas.blogspot.be/


Onderzoek naar zelfstandig leren
Leerlingen vinden het lastig om hun eigen leerproces te controleren en bij te sturen. Dit speelt hen vooral parten in situaties waarin zij zelfstandig taken moeten verrichten, zoals in een digitale leeromgeving. Virtuele tutors kunnen leerlingen met gerichte vragen en voorbeelden helpen deze metacognitieve vaardigheden toe te passen. Het doel is dat de leerlingen de metacognitieve vaardigheden die zij zo opdoen in hun bagage stoppen en bij een volgend project weer uitpakken. Leren leren dus. Klik hier voor meer informatie.

De meerwaarde van mindmaps (binnen zelfstandig leren)
Het gebruik en de opbrengsten van mindmaps bij onderwijs waarin de leraar werkt vanuit leervragen van leerlingen. Aan bod komen vraagstukken zoals: wat leren leerlingen nu van mindmaps, hoe meet je dat en leren ze dat beter met digitale mindmaps?

mind

Klik hier voor het onderzoek.

Leren van WEBQUESTS?!
Webquests: leerzame speurtochten op internet. Hiermee
verwerven leerlingen niet alleen kennis over een specifiek onderwerp, maar
ze leren ook informatie te verzamelen, beoordelen en verwerken in relatie tot
een zoekvraag. Bij een webquest werken leerlingen samen aan betekenisvolle
opdrachten en gaan actief op zoek naar antwoorden.

Lees hier het hele onderzoek.

Zelf een webquest maken? Vind hier inspiratie

Natuurlijk leren, leerlingen doen onderzoek
Leerlingen van basisschool Het Kleurenorkest in Limmen leren onder andere door middel van onderzoek. Zo kunnen kinderen zelf vragen bedenken en onderzoeken, zoals:  Waar komt onze melk vandaan? Waarom groeit een radijs in de grond en een aardbei boven de grond?